Transport materiałów sypkich

Piasek, żwir, cement, węgiel, zboże – są to materiały, które potrzebują wyjątkowego traktowania i wymagany jest specyficzny sposób ich przeniesienia. Są bardzo trudne do chwycenia i do przenoszenia własnymi rękoma. Tu potrzebne są specjalne środki, które ułatwią ten proces i oszczędzą siły osób wykonujących m.in. roboty budowlane. Sposobów jest bardzo dużo, od tych wymagających siły mięśni aż po te, które są w pełni zautomatyzowane i do których nie potrzeba czynnika ludzkiego. Każdy z nich znacząco ułatwia i przyspiesza transport materiałów sypkich, ale im mniej czynnika ludzkiego w przeniesieniu drobnoziarnistych elementów, tym większy koszt nabycia, choć nie zawsze tak jest.

Ręczne przenoszenie materiałów sypkich

Najpopularniejszym sposobem na przeniesienie grupy bardzo drobnych elementów z jednego miejsca na drugie jest zapakowanie ich do worków i osobisty spacer z jednym z nich. Jednak taka metoda jest zbyt uciążliwa i mniej obciążającą metodą jest przeniesienie worków z cementem, piaskiem lub zbożem za pomocą taczki. Taki transport materiałów sypkich jest mniej inwazyjny dla ludzkich mięśni, ale istnieją inne sposoby na transfer bardzo trudnych do utrzymania w całości bez najmniejszej skazy na dłoniach przedmiotów. Jednym z nich jest wsypanie drobnych przedmiotów do wiadra lub podobnego pojemnika i przeniesienie ich na wyznaczone miejsce. Jest bardziej męczące niż transport za pomocą taczki, ale dużo mniej uciążliwe niż niesienie worków własnymi rękami.

Zautomatyzowane sposoby

Jednak istnieją sposoby transportu materiałów sypkich, które nie wymagają bezpośredniego udziału człowieka. Jeśli chcemy zawieźć piasek w dalekie miejsca, to można go wsypać za pomocą specjalnego urządzenia do paki w ciężarówce i tym pojazdem pojechać w dowolne docelowe miejsce. Jedynym czynnikiem ludzkim jest operowanie koparką oraz prowadzenie samochodu o dużych gabarytach i koordynowaniem wsypania drobnoziarnistego materiału na wyznaczony punkt. Czasami odległość między punktem załadunku a miejscem rozładunku jest bardzo mała i w tym przypadku zastosowanie pojazdu ciężarowego mija się z celem. Tu najlepiej sprawdzają się różnego rodzaju przenośniki (wykonywane przez Budrem), które mają duże możliwości konstrukcyjne i można zbudować dowolne odcinki, które zapewnią szybki i bezproblemowy transport. Najwięcej możliwości dają podajniki taśmowe i ślimakowe, które mogą być dzielone na wiele części i w związku z tym droga może być skonstruowana ze względu na ukształtowanie terenu.

Jak widzimy, metod na szybki transport materiałów sypkich jest całe mnóstwo i wymagają różnego zaangażowania czynnika ludzkiego uzależnionego od sposobu przenosin. Te z udziałem człowieka są wolniejsze, trudniejsze i bardziej męczące, a w przypadku metod bez udziału człowieka piasek, żwir, czy też cement docierają nie miejsce szybciej, a ingerencja ludzka jest dużo mniejsza, choć ryzyko awarii lub niespodziewanych problemów z transportem jest większe. W najbliższych latach metody transportowania bardzo drobnych materiałów będą mocno ulepszane i możemy się spodziewać w najbliższych latach dużej rewolucji w tego typu działaniach.